Implementering

Når du som virksomhed skal skifte økonomisystem er det en stor ting, der skal derfor laves en masse forarbejde for at træffe beslutningen om hvilket system der skal skiftes til. Visma Business konkurrerer i dag med det nye Dynamic C5, Dynamic NAV og SAP Business One. De mindre online systemer som e-conomic, Dinero, Billys Billing er ganske fine systemer, enten til opstart, til virksomheder uden større komplekse arbejdsgange eller hvor kravet til en effektiv hverdag ikke vægtes så højt. Visma Business er fantastisk i en virksomhed hvor ønsket er at det nye økonomisystem skal tilpasse sig Jeres ønsker, og sikre den mest effektive hverdag.


IT projekter går altid galt siger man - og det kan der være noget om - men hvorfor egentligt?

Vi har lavet en lille historie nedenfor, hvor vi hurtigt (og med lidt humor) forsøger at fortælle hvilke elementer en implementering indeholder. Det giver et kort indblik i den verden vi konsulenter lever i, og den verden I som kunde træder ind i, når I vælger at skifte økonomisystem i Jeres virksomhed. Bemærk at historien er uafhængig af økonomisystem, og at det ikke altid går så galt som beskrevet, det afhænger meget af udgangspunktet i virksomheden som skal skifte system.

En typisk implementering

I søger nyt økonomisystem, I beslutter hvilket system det skal være, humøret er højt og alle er glade Nu er mange måneders dialog afsluttet og beslutningen truffet. Fremtiden ser lys ud, for det nye system kan jo alt siger sælgeren.

Det går op for Jer at I faktisk skal arbejde hårdt for at skiftet kan lade sig gøre. Der er masser af dataarbejde, og konsulenterne spørger om alt mulig mellem himmel og jord. "Hørte de slet ikke efter til foranalyse-møderne" tænker I? I bliver presset fordi I også skal nå dagligdagens opgaver - humøret falder nu for alvor, da deadlines begynder at presse på og projektet ikke er færdigt.

I begynder testfasen, men har for travlt til at kunne teste ordenligt. Deadlines presser stadig på, og det besluttes at økonomisystemet er klar til drift.

I går i drift med Jeres nye økonomisystem og allerede de første dage opdager I at mange ting ikke virker korrekt. Men hvordan kan det ske? Alle ved jo alt er testet inden drift. "Det må være systemets og konsulenternes arbejde som ikke er gjort godt nok. Møgsystem!" tænker I og humøret er nu helt i bund. Netop her kan konflikter opstå mellem kunde og leverandør.

Nu hvor systemet er i drift, så kommer der for alvor fokus på hvilke ting der ikke virker og mangler. Ofte ting som A: Ikke er testet, B: Ingen havde tænkt over at fortælle før nu (hvor det ikke virker). Alle punkter bliver prioriteret og der arbejdes hårdt på at få styr på alle processer (endnu engang). Efter en kort periode med sure miner kommer der styr på de vigtigste ting og økonomisystmet kan betegnes som værende i endelig drift.

Tilbage står kunde og konsulenter og kigger på hinanden. "Puha en kamp", men det lykkedes til sidst. Det gode humør vender tilbage, og som virksomhed vil I i løbet af det første år opnå de mange fordele i blev fortalt, og i år 2 begynder systemet for alvor at vokse ind i Jeres virksomhed og investeringen begynder at vise sig for alvor at bære frugt.

Konklusion på historien

Vores budskab med historien er, at et økonomisystem skifte sjældent er en rar oplevelse. Det er en nødvendighed og en langsigtet investering, som ofte får en hård start fordi skiftet omfatter så mange processer og medarbejdere. Vi skal som konsulenter forsøge at hjælpe Jer som kunde igennem implementeringen så godt som muligt, og ofte går det slet ikke så slemt som historien beretter.