Opdatering til nyere Visma Business version

Hvorfor opgradere til ny version?

Nogle kunder vælger at opgradere deres Visma Business løbende, andre gør det kun sjældent. Du skal opgradere din Visma Business, hvis du gerne vil følge med tiden, og altid have de nyeste funktioner til rådighed i din Visma Business. 3.-parts produkter som Microsoft Office og lignende kan have problemer med at snakke sammen med en ældre Visma Business installation. Vi anbefaler derfor at man mindst 1 gang om året opgraderer sin Visma Business - for ikke at skulle lave større opgraderinger, hvor man springer mange versioner over.

Hvor ofte kommer der en ny version?

Visma Norge udsender en ny overordnet version om året, og under versioner hvert kvartal. Kontakt os for mere info og eventuelle release notes på de nye versioner.
Pr 1. juli 2016 er nyeste version 11.0.0

(Bemærk det store spring i nummerserien fra 5.3 til 8.0 - det er en strategisk beslutning fra Visma Norge, så det betyder altså ikke at din version 5.3 nu er old gammel - det er blot en ændring i nummereringsrækkefølgen for at samle hele Visma Business´s produktserie under en nummerserie. Så alle med samme overordnede versionsnummer er garanteret kompatibiliet mellem hinanden).

Hvad koster det er opgradere Visma Business?

En typisk Visma opgradering tager 4-8 timer at udføre korrekt - det er med forberedelse, opgradering, en mindre systemtest. Hertil anbefaler vi, at en konsulent er hos Jer dagen efter en opgradering, for at være klar til at løse eventuelle uforudsete problemer eller blot til at vise nye funktioner for Jer.

Hvordan foregår en Visma Businss opgradering?

Har I lokale pc´er hos Jer, så skal vi ud på Jeres adresse for at udføre opgaven ordenligt - vi vil typisk ankomme omkring middag og forberede opgraderingen, tage backup osv. Selve opgraderingen kan f.eks. starte kl 15.00 herefter opgraderer vi Visma Business, og så tester vi sammen med Jeres Superbruger(e) at de mest gængse funktioner virker. Når opgraderingen er klaret skal alle de lokale klienter have en ny klient installeret. Herefter er opgraderingen af Visma Business færdig og klar til brug.

Har I en terminalserverløsning, så vil vi kunne klare opgraderingen via fjernsupport. Vi vil typisk udføre denne om aftenen eller i weekenden - hvis dette ønskes. Vi anbefaler dog altid at vi er hos Jer ved opgraderinger, både før og efter opgraderingen.

Hvad med 3.-parts programmer og den nye Visma Business

Visma benytter en del 3.-parts produkter - det kan f.eks. være Microsoft Office (Outlook, Word, mv), PDF-generator mv. Disse programmer kan give mindre problemer efter en opgradering. Ikke alle Visma Business versioner understøtter alle Microsoft Office-versionerne. Dette kan smutte, da enkelte lokale klienter kan have en gammel version af Office. Denne Office-pakke skulle så opdateres efterfølgende for at virke korrekt med Visma Business.

Hvad med vores SQL-triggere som er kodet til os?

Næsten alle kunder har SQL-triggeres installeret på deres Visma Business løsning. De små (eller store) triggere bruges til at lave automatik, små hotfixes eller bare til hjælpefunktioner i Visma Business. Til tider kan en SQL Trigger drille efter en opgradering, dette vil vise sig med underlige SQL popupfejlbeskeder dagen efter i driften. De er dog altid hurtige at få rettet til, så driften bliver normal igen.

Hvad med BIG-kodning, som er kodet specielt til os?

BIG-koden lavet specielt til Jer, og som I har betalt for - vil altid kunne opdateres af Jeres forhandler. Koden vil i 9 ud af 10 gange virke efter en opgradering, dog skal BIG komponenten lige kompileres igen i forhold til den version af Visma Business I opgraderer til. Dette tager typisk et par minuter. Men en gang imellem stopper noget BIG kode med at virke. Dette er sidst tilfældet når man går fra 5.21.9 eller tidligere version, til 5.30 eller senere version.

Hvad med BIG-kodning i form af moduler fra tidligere Visma forhandlere?

Har I BIG-kode fra tidligere forhandlere, så vil disse kunne give problemer ved en opdatering,men hvis den ikke gør skal du enten tilbage til den gamle forhandler for hjælp til opdatering af BIG koden, eller bede om at få BIG koden udleveret så den nye forhandler kan opdatere koden. (Bemærk at ikke alle forhandlere vil udlevere BIG koden. Det gæler primært hvis I har købt færdige moduler fra forhandleren) Dette løses enten ved at bede den gamle forhandler om at opdatere BIG koden, eller omkode BIG koden på ny med din nye Visma forhandler.

Hvilke faldgrupper er der i en opdatering?

Når Visma kommer med nye versioner, så betyder det at der er ændringer i softwaren. Det KAN betyde alt lige fra mindre justeringer til større rettelser. Fra version 5.2 til version 5.3 fik hele printrutinen en overhaling, også PDF generatoren blev opdateret og så kom der Autorefresh på så man som bruger ikke skal trykke F5 så ofte. For det meste så betyder de nye justeringer / rettelser at du som bruger vil opleve en forbedring, men det kan også betyde at du skal ændre arbejdsgang/rutine for at Visma Business gør som du beder om. Vi oplever også til tider at gamle officepakker, glemt BIG kode osv kan give lidt udfordringer, men vi hjælper jer altid helt i mål efter en opgradering.

Hvilke erfaringer har iAdvice med opgraderinger af Visma Business?

Vi har mange hundrede opgraderinger bag os, så vi er bestemt kompetente på det område. Det gælder alt lige fra opgraderinger fra version 4.6, og helt frem til nyeste version i dag. Vi kører selv Visma Business og er altid Pilot på alle nye versioner selv - inden de rammer vores kunder.

Vi har også været omkring opgraderinger fra Oracle databaser til SQL-databaser, og været en tur forbi den helt gamle version 3.0 som var før Visma fik design layoutet. Du kan derfor trygt vælge os til at opgradere din Visma Business.